Wszystko zaczyna się od skóry głowy

Skóra głowy choć najczęściej przykryta włosami, pozornie niewidoczna wymaga od nas takiej samej pielęgnacji jak dekolt, czy też twarz.

Budowa skóry głowy

Skóra głowy składa się z tkanek miękkich, które pokrywają czaszkę. Skóra jest złożona z trzech podstawowych warstw: zewnętrzną stanowi naskórek, a dalej znajduje się skóra właściwa i tkanka podskórna. Ta znajdująca się najbliżej powierzchni, zawiera cebulki włosowe utrzymujące włosy. W sumie skóra głowy pełni te same funkcje jak jej inne części, czyli: stanowi fizyczną barierę, ochronę immunologiczną, izolację cieplną itd. Proces odnowy komórkowej w skórze głowy zwykle trwa 2 tygodnie – o tydzień szybciej niż na pozostałych częściach ciała. Martwe komórki złuszczają się w formie małych, niezauważalnych płatków. Jednak jeśli rozwija się stan zapalny i np. dochodzi do nadmiernego złuszczania skóry, wówczas mamy do czynienia z zjawiskiem nazywanym łupieżem, ale o tym przeczytacie dalej. 

Skóra głowy jest głównym żywicielem włosów, których dorosły człowiek ma średnio na głowie od 100 do 150 tysięcy. Zadbanie o jej kondycję to podstawa pięknych włosów.

Skóra głowy często daje sygnały o swoich potrzebach. Jeśli jest źle nawilżona,  to będzie sucha i dość mocno napięta, a jeśli się za szybko przetłuszcza – będzie potrzebować oczyszczenia. Niedostatecznie nawilżona skóra nie dostarczy włosom odpowiedniej ilości wody. Dobrym nawykiem jest picie minimum 2 litry wody dziennie, idealnie jest pić 3 l.  Nie możemy zapominać również o suplementacji od środka o czym piszę znacznie szerzej poniżej. Po prostu ważne jest komplementarne działanie, które da nam efekt długoterminowy i z pewnością pomoże niwelować problemy związane z kondycją  włosów.

Skóra głowy potrzebuje oczyszczenia po codziennej pielęgnacji i stylizacji. Często używamy produktów, które ją zapychają i nawet jeśli należycie do najbardziej świadomych klientów,  z pewnością czasem zapominacie o jej oczyszczeniu. Tymczasem czynniki atmosferyczne osadzają się na skórze, codzienna stylizacja, suche szampony oparte na talku są dla  skóry zabójczym zapychaczem. Tworzy się na niej skorupa, kilka warstw codziennie nakładanych preparatów, a tymczasem musimy umożliwić skórze oddychanie. Często peelingujecie twarz, ciało, ale zapominacie o skórze głowy. Dlaczego? Ona tego potrzebuje, jej się to po prostu należy. O tym jak zrobić dobry peeling skóry głowy opowiadam w filmiku poniżej. 

Odżywianie włosów od środka

Włosy jak z każda z części naszego organizmu potrzebują różnych składników. Dostarczanie aktywnych składników, które wspomagają naturalny skład chemiczny włosa pozwoli cieszyć się zdrowymi włosami. Włos czerpie wszystkie minerały i witaminy z cebulki, która jest pod skórą a to co mamy w skórze to pokarm dla włosa. Często przytaczam klientkom porównanie do kwiatów. Kupujemy dwie piękne róże, ta włożona do mętnej wody nie rozkwitła, a druga wstawiona do przejrzystej – pięknie się rozwinęła i uszczęśliwiała nas przez tydzień. To samo jest z włosami. W skład chemiczny włosa wchodzi: keratyna, białko posiadające między innymi siarkę oraz 18 innych aminokwasów, woda, składniki nieorganiczne azot, siarka, srebro, złoto, sód selen nikiel, magnez, cynk, wapń, potas. Jeśli nie wiecie jak dobrze dobrać suplement do potrzeb Waszych włosów to służę pomocą. Niektóre apteczne produkty zawierają nikły ślad składników, których Wy akurat potrzebujecie. Ja zawsze będę zachęcała do jak najbardziej naturalnych metod pozyskiwania witamin i minerałów, jednak z pewnością są okresy, w których suplementacja jest po prostu konieczna. Zapraszam do kontaktu, przeanalizuję Wasz problem. Tymczasem poniżej przedstawiam kompendium wiedzy o witaminach dobrych dla włosów i informację, w jakich pokarmach je znajdziecie. 

Najważniejsze witaminy dla zdrowych włosów

Witamina A
Poprawia pracę gruczołów łojowych, zapobiega powstawaniu łupieżu.
Znajdziecie ją w warzywach, takich jak marchewka i papryka, w jajkach i mleku, a także w wątróbce.

Witamina E
Zalecana do nawilżenia włosów. Posiada również wyjątkowe działanie antyoksydacyjne, usprawnia pracę naczyń krwionośnych skóry głowy i zapewnia lepsze wchłanianie się substancji odżywczych do mieszków włosowych.
Znajdziecie ją w nasionach słonecznika,
migdałach, orzechach laskowych i ziemnych,
a także w olejach roślinnych – między innymi oleju sojowym.

Witamina H – Biotyna
Jest jednym z najczęstszych składników suplementów na mocne włosy. Jej niedobór jest przyczyną wypadania włosów. Odpowiada za wzrost włosów, a także wzmocnienie ich struktury i poprawę sprężystości.
Witamina ta jest bogata w siarkę, która jest niezbędna do utrzymania zdrowych włosów. Dlaczego? Bo włosy w 97 procentach zbudowane są z kreatyny, substancji także zawierającej siarkę. Biotyna pomaga w leczeniu łojotoku skóry, łupieżu, zapobiega wypadaniu włosów i nadaje włosom połysk.
Znajdziecie ją w orzechach, migdałach, nasionach słonecznika, ciemnym pieczywie, wątróbce, mące sojowej, sardynkach i grzybach.

Witaminy z grup B – dobre dla włosów

Jedne z ważniejszych witamin wspomagających kondycję włosów to witaminy z grupy B. Ich główne działanie to zahamowanie wypadania włosów, ale także symulacja wzrostu nowych. Niektóre witaminy z tej grupy są także odpowiedzialne za ładny kolor i połysk włosa. Jakie istnieją witaminy z grupy B, czego dostarczają i gdzie je znaleźć, przeczytacie poniżej:

Witamina B2 (ryboflawina)
Zapobiega wypadaniu włosów.
Znajdziecie ją w mleku i jego produktach, nasionach strączkowych, ciemnym pieczywie i szpinaku.


Witamina B5 (kwas pantotenowy)
Regeneruje włosy, poprawia pigmentację i zapobiegając ich siwieniu. Opóźnia łysienie oraz wypadanie włosów, będących skutkiem starzenia się.
Znajdziecie ją np. w drożdżach, brokułach i pieczarkach.


Witamina B6 (pirydoksyna)
Ta witamina odgrywa ważną rolę w procesie produkcji włosa. Jej brak w organizmie powoduje, że włosy rosną wolniej.
Znajdziecie ją w grochu, rybach, mięsie, ziemniakach.
witamina B9 (kwas foliowy)
Zapobiega siwieniu, ale głównie jest odpowiedzialna za stymulację wzrostu włosów.
Znajdziecie ją w pomarańczach, bananach, jabłkach, produktach zbożowych, jajach.
witamina B10 (kwas paraaminobenzoesowy)
Dzięki niej włosy mają zdecydowaną barwę i są gęste. Ponadto chroni włosy przed wypadaniem i zbyt wczesnym ich siwieniem.
Znajdziecie ją drożdżach piwnych, kiełkach pszenicznych i w melasie.


Witamina B12
Wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu. Jej niedobór może spowodować przetłuszczanie się włosów.
Znajdziecie ją w wątróbce, rybach i z wołowinie.

Witamina na włosy dla mężczyzn

Szczególnie ważną witaminą dla panów jest witamina D. Badania wykazały, że w procesie utraty włosów kluczową rolę odgrywają receptory witaminy D.  Naukowcy przekonują, że witamina D jest w stanie uaktywnić geny stymulujące wzrost włosów i jednocześnie wyhamować geny odpowiedzialne za łysienie. Jej działanie wspomaga witamina C, która także chroni włosy przed wypadaniem i pobudza ich odrastanie. 

To tyle moich porad dla Was z tego tematu. Traktujcie swoje włosy z miłością tak jak i Wy chcecie być traktowani. Likwidujcie problemy, zamiast je wyolbrzymiać, odrobina troski i wiele z nich zniknie ; ).

Wasza

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.